Особливості управління збутовою діяльністю аграрних підприємств
DOI:
https://doi.org/10.31499/2786-7838.ssedj.2023.1(1-2).42-51Ключові слова:
збутова діяльність, особливості управління, аграрні підприємства, кооперація, ринок, попит, пропозиція, прибутокАнотація
Мета. Збутова політика аграрних підприємства на зовнішньому та внутрішньому ринках тільки тоді може бути успішна, коли буде постійно покращуватися якість реалізованої продукції, оновлюватиметься її асортимент, буде проводитися маркетинговими відділами підприємств постійна робота по налагоджуванню кооперативних зв’язків із переробними підприємствами та поліпшуватимуться експортні позиції. Мета – характеристика управління збутовою діяльністю аграрних підприємств та пошук шляхів його удосконалення. Дизайн / методи / підходи. Для досягнення поставленої мети дослідження було використано такі методи пізнання, як: порівняння; узагальнення; аналізу і синтезу. Також для всебічного й комплексного дослідження особливостей управління збутовою діяльністю аграрних підприємств було застосовано такі міждисциплінарні та спеціальні методи: монографічний; абстрактно-логічний. Застосування системного підходу в дослідженні було зумовлено необхідністю розгляду управління діяльністю аграрних підприємств як системи. Також нами були застосовані методи: історично-логічний метод; статистичний метод. Результати. Розглядаючи особливості управління збутовою діяльністю аграрних підприємств ми провели ґрунтовний аналіз сучасного стану управління збутом та намітили перспективи його вдосконалення. Доведено, що значну роль у допомозі первинним виробникам в одержанні вигідних цін за свою продукцію має кооперування з підприємствами як однієї галузі, так і з переробними підприємствами. Розглянувши товарну структуру експорту та імпорту основних видів продукції рослинництва та продуктів її переробки, можна констатувати, що експортний потенціал нашої країни має тенденцію до зростання. Аналіз імпортних позицій продуктів переробки рослинницької продукції дає можливість зробити висновок про те, що потреба в таких продуктах на внутрішньому ринку України тільки зростає. Наголошено, що експорт продуктів переробки чи готових продуктів приносить значно більше прибутку, ніж реалізація сировини. Обґрунтовано, що для удосконалення управління збутовою діяльністю аграрних підприємств необхідно на кожному підприємстві виробити маркетингову концепцію, сформувати систему маркетингу та мінімізувати маркетингові ризики. Своєчасне реагування спеціалістів маркетингового відділу підприємств на сучасні ринкові виклики може бути вирішальним моментом для успішного просування підприємства у конкретному бізнесі. Оригінальність / цінність / наукова новизна. Доведено необхідність розглядати управління збутовою політикою аграрних підприємств як систему, яка буде враховувати усі особливості виробництва і збуту продукції в сільському господарстві. Практичне значення. Обґрунтовано, шо кооперуватися із переробними підприємствами забезпечить задоволення попиту внутрішнього ринку вітчизняними продуктами відповідної якості. Продукти переробки чи готові продукти мають високу додану вартість. Подальші дослідження. Розробка напрямів удосконалення управління збутовою політикою аграрних підприємств.
Посилання
Baban, T. O. (2017). Obhruntuvannia efektyvnosti kooperatsii silskohospodarskykh pidpryiemstv dlia eksportu zerna yachmeniu [Substantiation of efficiency of agricultural enterprises cooperation for export of grain of barley]. ScienceRise, (7), 19–23. https://doi.org/10.15587/2313-8416.2017.107697 (in Ukrainian)
Bahorka, M. O., & Abramovych, I. A. (2021). Formuvannia kompleksnoi systemy ahrarnoho marketynhu pidpryiemstva [Formation of an integrated system of agricultural marketing of the enterprise]. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi – Problems of Systemic Approach in the Economy, 1(87), 97–102. https://doi.org/10.32782/2520-2200/2022-1-14 (in Ukrainian)
Bahorka, M. O., Ustik, T. V., & Yurchenko, N. I. (2023). Formuvannia marketynhovoi stratehii ta shliakhy yii implementatsii v systemu upravlinnia ahrarnykh pidpryiemstv [Formation of marketing strategy and ways of its implementation in the management system of agricultural enterprises]. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: ekonomika ta upravlinnia – Problems of Modern Transformations. Series: Economics and Management, (7). https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-7-04-10 (in Ukrainian)
Colos, Z. V. (2016). Problemy zbutovoi diialnosti silskohospodarskykh pidpryiemstv [Problems of marketing activities of agricultural enterprises]. Ahrosvit, (10), 8–11. http://www.agrosvit.info/pdf/10_2016/3.pdf (in Ukrainian)
Danko, Yu. I., Bliumska-Danko, K. V., & Halynska, A. V. (2017). Marketynhova systema formuvannia konkurentospromozhnosti ahrarnykh pidpryiemstv [Marketing system for the formation of competitiveness of agricultural enterprises]. Biznes Inform – Business Inform, (1), 353–357. http://surl.li/kzldo (in Ukrainian)
Hanzhurenko, I. V. (2019). Marketynhovo-lohistychna diialnist v systemi menedzhmentu ahrarnykh pidpryiemstv [Marketing and logistics activities in the management system of agricultural enterprises]. Visnyk Sumskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu. Seriia “Ekonomika i menedzhment” – Bulletin of Sumy National Agrarian University. Economics and Management, 3(81), 86–90. https://doi.org/10.32845/bsnau.2019.3.15 (in Ukrainian)
Hromova, O. Ye. (2019). Efektyvnist zbutovykh merezh. Varianty pidvyshchennia efektyvnosti zbutu pidpryiemstva [Effectiveness of supervised networks. Options to improve efficiency of the enterprise stock]. Ekonomika. Finansy. Pravo – Economics. Finances. Law, 6(2), 11–14. http://efp.in.ua/uk/download/journal?id=98 (in Ukrainian)
Hryshyna, N. V., Khmarska, I. A., & Alekseenko, K. O. (2018). Formuvannia stratehichnoho marketynhu pidpryiemstva ta otsinka yoho efektyvnosti [The formation strategic marketing of the enterprise and estimation of its efficiency]. Ekonomika. Finansy. Pravo – Economics. Finances. Law, 1(2), 8–13. http://efp.in.ua/uk/download/journal?id=191 (in Ukrainian)
Kadyrus, I. H., Donskykh, A. S., & Yakubenko, Yu. L. (2019). Ekonomichni osoblyvosti zbutovoi diialnosti ahrarnykh pidpryiemstv [Economic features of sales activity of agricultural enterprises]. Modern economics, (15), 102–107. https://doi.org/10.31521/modecon.V15(2019)-14 (in Ukrainian)
Kovalenko, H. O., & Chukina, I. V. (2021). Vdoskonalennia upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu ahrarnykh pidpryiemstv [Improvement of management of marketing activity of agrarian enterprises]. Efektyvna ekonomika, (1). https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.1.86 (in Ukrainian)
Kurbatska, L. M., & Kadyus, I. H. (2020). Problemy upravlinnia zbutovoiu diialnistiu ahrarnykh pidpryiemstv [Problems of managing sales activities of agricultural enterprises]. In L. M. Savchuk & L. M. Bandorina (Eds.), Derzhava, haluzi, pidpryiemstva, biznes: realii i tendentsii ekonomichnoho, informatsiinoho ta tekhnichnoho rozvytku [State, industries, enterprises, business: realities and trends in economic, information and technical development] (pp. 410–421). Porohy. https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/4910 (in Ukrainian)
Potaner, L. D., & Morozov, R. V. (2021). Pidvyshchennia efektyvnosti zbutovoi diialnosti malykh i serednikh ahrarnykh pidpryiemstv [Improving the efficiency of sales activities of small and medium-sized agricultural enterprises]. Visnyk Khersonskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu – Visnyk of Kherson National Technical University, 1(76), 250–256. https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2021.1.32 (in Ukrainian)
Rossokha, V. V., & Sharapa, O. M. (2017). Upravlinnia zbutovoiu diialnistiu ahrarnykh pidpryiemstv u transaktsiinomu vymiri [Management of sales activities of agricultural enterprises in the transactional dimension]. Ekonomika APK, (4), 67–77. http://nbuv.gov.ua/UJRN/E_apk_2017_4_10 (in Ukrainian)
Sievidova, I., & Leshchenko, L. (2020). Analiz efektyvnosti riznykh kanaliv realizatsii produktsii silskohospodarskykh pidpryiemstv [Analysis of the efficiency of different channels of agricultural enterprises products sales]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk – Galician Economic Herald, 4(65), 60–67. https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.04.060 (in Ukrainian)
State Statistics Service of Ukraine (2022). Commodity pattern of foreign trade of Ukraine. https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2022/zd/tsztt/arh_tsztt2022_u.html
Svitovyi, O., Diachenko, M., & Kovalenko, H. (2018). Conceptual bases of state regulation of value aded inthegrain product subcomplex of Ukraine. Baltic Journal of Economic Studies, 4(3), 283‒287. https://doi.org/10.30525/2256-0742/2018-4-3-283-287 (in Ukrainian)
Svitovyi, O. M. (2013). Dodana vartist ta yii rol u rozvytku ahropromyslovoho kompleksu Ukrainy [Value added and its role in the development of the Ukrainian agro-industrial complex]. Naukovi pratsi Poltavskoi derzhavnoi ahrarnoi akademii. Seriia: Ekonomichni nauky – Scientific works of Poltava State Agrarian Academy. Series: Economic Science, 6(2), 264–269. https://www.pdau.edu.ua/sites/default/files/nppdaa/6.2/264.pdf (in Ukrainian)
Svitovyi, O. M. (2016). Shliakhy optymizatsii vyrobnytstva u zernoproduktovomu pidkompleksi dlia zbilshennia dodanoi vartosti [Ways of optimization production in grain production sub-complex to increase value added]. Ekonomika APK, (2), 52–58. http://nbuv.gov.ua/UJRN/E_apk_2016_2_9 (in Ukrainian)
Tarasiuk, A. V. (2019). Osoblyvosti upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu ahrarnoho pidpryiemstva Ukrainy [Peculiarities of management of marketing activities of agrarian enterprise of Ukraine]. Ahrosvit, (17), 70–78. https://doi.org/10.32702/2306-6792.2019.17.70 (in Ukrainian)
Ustik, T. V. (2020). Orhanizatsiia protsesu stratehichnoho planuvannia marketynhu ta zbutu produktsii ahrarnykh pidpryiemstv [Organization of the process of strategic planning of marketing and sale of products of agricultural enterprises]. Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky – Ukrainian Journal of Applied Economics, 1(5), 371–378. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-1-43 (in Ukrainian)
Тarasovych, L. V. (2017). Marketynhova polityka silskohospodarskykh pidpryiemstv yak instrument yikh ekonomichnoho zrostannia [Marketing policy of agricultural enterprises as the instrument of their economic growth]. Molodyi vchenyi – Young Scientist, 3(43), 851–854. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/3/194.pdf (in Ukrainian)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Олександр Михайлович Світовий
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.